Noutati

Incepand cu luna Aprilie este recomandata utilizarea setului de anvelope de vara, fiind necesara inlocuirea celor de iarna. Inainte de montarea setului de anvelope de iarna este recomandat sa aveti in vedere urmatoarele aspecte

  • Varsta anvelopei – Este recomandat sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, chiar daca adancimea profilului este inca buna. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.
  • Adancimea minima a profilului, admisa prin reglementarile legale, este de 1,6 milimetri. Pentru anvelopele de vara se impune o adancime de cel putin 3 milimetri. Cu un profil mai mic de atat, pneul poate pierde aderenta pe suprafete ude, iar distanta de franare va fi periculos de lunga.
  • Pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.
  • Nu combinati rotile de vara cu anvelope de iarna, intrucat siguranta si performantele dinamice vor fi puternic afectate.
  • La montarea setului de anvelope de vara realizati presiunea corecta in fiecare anvelopa, conform indicatiilor producatorului, operatiune ce trebuie efectuata si ulterior, in mod periodic. Un nivel de presiune mai mic decat cel recomandat de producator va determina cresterea consumului de combustibil, uzura accelerata a anvelopelor si comportament rutier precar al autovehiculului. Presiunea in anvelope mai mare decat cea solicitata de fabricant va determina uzura neuniforma, reducerea nivelului de confort si risc de explozie.
  • Pentru montajul setului de anvelope de vara, folositi numai prezoane potrivite. Daca sunt prea scurte, se poate intampla ca roata sa iasa de pe ax, iar cele prea lungi vor distruge subansamblele din butuc.
  • Atunci cand montati roata pe masina, strangeti suruburile in diagonala. Opriti strangerea atunci cand cheia scoate un zgomot dupa ce a parcurs un sfert de rotatie. Strangerea incorecta poate determina deteriorari ale jantei sau, in cel mai rau caz, pierderea rotii in mers.
  • Pentru a realiza o strangere corecta a roţilor este indicat sa folositi o cheie dinamometrica. Astfel veti putea doza forta aplicata asupra prezoanelor, protejand elementele de fixare si ansamblul de franare.
  • Este necesar ca depozitarea setului de anvelope de vara sa se realizeze in mod adecvat, in locuri uscate, ferite de surse de caldura si de actiunea directa a soarelui. Evitati contactul anvelopelor cu combustibili, uleiuri, etc. In cazul in care anvelopele sunt stocate fara jante, acestea vor fi pozitionate vertical una langa alta, pentru a evita deformarea. Atunci cand pneurile raman montate pe jante, rotile vor fi stivuite in pozitie orizontala. Este bine ca anvelopele sau rotile sa fie pastrate in saci de depozitare, rolul acestora fiind de protectie fata de ozonul din aer, care poate cauza uscarea si craparea cauciucului anvelopelor.

In mod constant revine in actualitate intrebarea care punte a masinii ar trebui sa primeasca anvelopele cu cel mai mic grad de uzura. Instinctiv, ne gandim ca acestea ar trebui montate pe puntea fata, in ideea ca avem nevoie de tractiune maxima pe rotile folosite pentru a vira masina. Acest lucru este corect, dar stabilitatea este data de axul spate. O punte spate stabila va pastra masina pe traiectorie, aspect mult mai important decat comportamentul directiei pe puntea fata. Atunci cand rotile fata derapeaza, situatia este mult mai usor de controlat de catre sofer, decat daca puntea spate scapa de sub control.

Constructorii de masini tin cont de acest lucru, prin faptul ca majoritatea modelelor sunt setate pentru un caracter preponderent subvirator (masina tinde sa iasa in afara virajului). Subvirarea se poate combate usor, prin reducerea accelerarii sau actionarea franei, respectiv diminuarea vitezei de deplasare, reactii instinctive pentru majoritatea soferilor. Daca se pierde aderenta pentru puntea spate, apare fenomenul de supravirare, care se combate prin contrabracare si accelerare controlata, comportament care nu constituie gest reflex pentru multi soferi.

Detalii articol

  • verificare anvelope de vara
  • profil anvelope de vara
  • montaj anvelope
  • depozitare anvelope de iarna
  • anvelope punte motoare
Proiecte asemănătoare
Back to top